torsdag 4 april 2013

Måttangivelser

Jag lagar aldrig mat efter recept. Inte på riktigt. När jag kommer på en rätt så testar jag mig fram till det resultat jag vill ha. Får jag tips på en maträtt från någon annan låter det ofta såhär ”Ta lite lagom mycket linser och ha i en liten morot, blanda med lite...” ja ni förstår. Därför har jag inte heller några riktiga måttangivelser här i bloggen. Det är egentligen inga problem. Inga av mina rätter behöver vara exakta utan går att ändra lite efter tycke och smak. Men, för er som väldigt gärna vill kommer här en liten ordlista.

Jag lagar oftast mat för två...och en matlåda. Så räkna med att mina recept räcker till två portioner...ja och kanske en matlåda.

Lagom mycket = så mycket ni tror er behöva. I linsgrytan till exempel är linserna basen. Fundera på hur mycket en portion linser kan vara (1dl?) och kör på.

En näve = betyder såklart just en näve. Mina nävar är ganska små så kanske är det ½ dl på ett ungefär.

1 stor bit = motsatsen till en liten bit. Hur stor biten är beror på hur många ni är som ska äta. Hur måttar man vitkål? Låt oss säga att ni skär fyra cm in i kålen...fast det beror såklart på hur stort kålhuvudet är.

Och för er som verkligen verkligen vill ha riktiga mått för något speciellt recept: Kontakta mig här på bloggen så ska jag såklart måtta åt er på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar